torsdag den 25. oktober 2012

Det med udekatte.

Mini Cooper


Jeg var en af de mennesker med en udekat, fordi jeg synes det var mest naturligt,
det sker ikke igen, for jeg kan ikke bære at miste et dyr til uvisheden.

Katten på billedet er/var min smukke Mini Cooper. En hankat med egen vilje, som elskede at se hvad man lavede, men man skulle virkelig fortjene hans tillid, hvis man ønskede at nusse eller putte med ham. Han var Buddhas bedste ven, og de legede ofte sammen i haven.
Cooper tronede gerne ude på et bord, hvor han kunne nyde solstrålerne, og stadig blive beundret inde fra huset og derfra kunne han holde øje med andre dumme udekatte, og Buddha.

En dag skete det så bare at han tog sig en længere tur.. Og jeg har ikke set ham i 1 år eller 1½.
Jeg savner ham dagligt, og føler mig dum over at lade ham være udenfor, fordi han burde være herhjemme, og stadig være Buddhas ven! Og være her, så jeg kunne nyde at have en kat som gad mig, men ikke kvalte mig..

Vi har altid haft udekatte i vores familie.
Dem jeg husker bedst er Sorte og Bettemis
Bettemis fandt vi på gaden, hun var lille, usel og var blevet bidt af en hund. Vi sendte hende til kattemor i Frederikshavn, og ingen savnede hende.. Så vi købte hende, sammen med hende nyfundet bedsteven, Sorte.
Vi prøvede at holde dem inde, og de gjorde alt for at stikke af. Vi lavede en stor løbegård til dem, og de var stadig umulige, så endte med to udekatte.
Sorte var en strejfer, og vi hentede ham ofte i den anden ende af byen, og en dag var han kørt ned.
Husker at vi alle var ulykkelige, og min lillebror savner ham stadig.

Bettemis lever endnu. 13 år gammel +-, og er stadig udekat.
Hun er ramt af en bil en gang, og fik en skadet hofte, som heldigvis blev fin.

Selv min svigermor har en udekat.
Dagligt kommer han hjem med nye rifter fra slåskampe. Han smider sig dagligt på vejen, selv foran biler, og ja. 



Jeg forstår det bare ikke længere.
Hvordan kan man virkelig lade sin kat gå ud og selv gå i uvished om den overhovedet kommer hjem igen? Jeg er i hvert fald blevet klogere, og selvom mine to nuværende katte er nysgerrige og nogen gange ivrige for at se den store verden, får de ikke lov. Jeg ville kunne nyde i dem i mange år endnu, uden bekymring for om at er blevet ramt af en bil eller bare har valgt selv at tage sig en strejfe tur.


Hvordan har I det med udekatte? 

4 kommentarer:

  1. Hvor er det nogle smukke katte.
    Den sidste ligner min gamle kat B.S.

    Jeg vil sige, jeg forstår dig godt.
    Men jeg har selv udekatte, hvor vores lille kat Freja blev kørt ned i år.
    Og jeg har det meget svært med det idag.
    Jeg er bange for, det sker med vores 2 andre katte,
    men jeg vil ikke lade dem blive indekatte.
    Nu når de har været ude hele deres liv, vil jeg pludselig ikke lade dem blive indekatte.
    Fordi bare det at Simba skal være inde en hel nat, pga. han skal til dyrelægen dagen efter, så står han og mijaver hele natten og kradser på døren.
    Den glæde vil jeg ikke tage fra dem.
    Nala fanger mange muse, og det er en del af hende, og det kan hun ikke, hvis hun er en indekat.
    Jeg har haft kat fra jeg var 7 år ca, og der har vi ikke oplevet udover Freja, at en af vores katte er blevet kørt ned.
    Jeg vælger at give dem friheden frem for, at de skal være indekatte pga. min angst.
    Jeg vil ikke miste dem, og jeg er bange for det hver evig eneste dag, men jeg tager ikke deres udeliv fra dem, pga. jeg er bange.

    Men vil så sige, det er jo forskelligt fra, hvordan man har det med det jo.

    Men det er nogle smukke katte, du havde(:
    Er den første en race kat?


    www.dyreglad-pige.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine har aldrig rigtig været udekatte, så har ikke noget i mod at beholde dem inde :), men sådan som du har det med dine, at nu hvor der er udekatte, vil man ikke tage fra dem, det var sådan jeg havde det med de andre :$.. Jeg fortryder dog når jeg har mistet. Og med alle de vild og udekatte vi har herude, skal mine ikke ud og være boksebolde :$..

      Nej Cooper (den øverste) er blandings kat :). Skovkat og huskat :)..
      -Jeg er mest forelsket i de mere pjusket katte.. Billed 2 er min nuværende kat, som hedder Catnip :b. Blandning af noget birma og huskat. og den anden jeg har nu er vist også noget maincoon/skovkat og huskat.

      Slet
  2. Jeg fortryder ikke, vi lukkede Freja ud, fordi hun var så glad for udelivet, og hun fangede også fugle og mus, og hun levede livet, og havde et perfekt liv i de korte 8 måneder. Jeg er bare glad for, hun havde et godt liv, og at hun blev forkælet og fik al den kærlighed, hun havde brug for + mere til. Men ja når dine ikke rigtig har været sådan udekatte, kan jeg også godt forstå det. Vores ville virkelig prøve på at komme ud og gå og mijave konstant, fordi de elsker at være udenfor.

    Nååh okay. De er også så flotte sådan nogle pjuskede nogen(:
    Vores kat Simba er en british shorthair. Og Nala hun er ren huskat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også det fordi jeg har læst lidt på lovgivninger, og når jeg er træt af fremmede katte i min have, så jeg får en irriterende hund, så ændre man også lidt syn på det :).
      Der står i loven om at man faktisk skal holde sin kat på egen grund, for hvis katte ødelægger noget, kan ejer til det ødelagte kræve erstatning.

      Og hvis nogen ser sig sure på mig, og føler min kat er i vejen på deres grund, kan de advare mig og hvis ikke jeg gør noget må de aflive den..

      Så jeg holder mig sikker, og beholder mine katte indenfor, hvor jeg kan beskytte dem :$

      Slet