tirsdag den 23. oktober 2012

Folk og deres hunde #2


 Jeg er igen kommet i et lille hjørne, hvor jeg koger indvendigt.
Det kommer lidt af en snak med sødeste Christina, som fik revet lidt op i gamle oplevelser, 
og lige så vel som nye.

Jeg vil igen starte, eller næsten starte, ud med at jeg ikke er hellig.
Jeg er ikke altid den ejer som har sin hund i snor, men jeg bor dog heldigvis heller ikke i et stort bebygget område, eller i noget jeg ville betegne som en by. Mere en klat huse, og et fælles lokum :b
Buddha går uden snor når vi kommer til et stykke med marker på begge sider, eller ned i gennem skoven. Når vi nærmer os de få gårde der ligger op af vejen, tager vi snoren på, da jeg ved der er hunde på de fleste gårde.
Vi har faktisk aldrig mødt en hund, mens vi har været ude at gå. Udover de gøende hunde bag hegn.
*Morale er godt, dobbelt morale dobbelt så godt*


Men altså folk der giver deres hund for lang snor, eller slet ikke har snor på irritere mig ekstremt.
Eller der faktisk undtagelser, for jeg ser også ofte mennesker som ikke har snor på deres hund, men hvor hunden går lige ved siden af eller max 1 meter fra ejer og ikke bevæger sig længere væk. Dyb respekt til dem som kan det!

En af mine oplevelser, var faktisk i Bryggen, et butikscenter i Vejle, hvor der står på alle døre at der ikke må medbringes dyr inde.. Og ved dyr er jeg ret sikker på at hunde også indgår..
Men flere gange har jeg set de her lidt for smarte mennesker med deres lille hund, komme trippende af sted igennem centeret.. Og ikke nok med at de har slæbt deres hund ind, så går den i sådan en forbandet flex line, hvor den får lov at gå linen ud!
Det værste er at de slet ikke ser det som et problem, at flere folk bliver nød til at hoppe over snoren eller gå ind i en forretning, bare fordi de føler de har speciel tilladelse til at lufte deres hunde derinde!

Har også prøvet et par gange at være ude at gå med en af mine ildere i Vejles gågade, hvor der pludselig kommer en hund styrtende i mod os, godt nok i snor, men igen halleluja for de forbandet flex liner..
Som altid skynder jeg mig at få min ilder op, da jeg ved at mine ildere vil forsvare sig selv, og dette kan ende galt både for hund og ilder. Og så stoler jeg altså ikke på fremmed hunde.
Når man så lidt surt får sagt til ejer at de godt må holde styr på deres hund, får man igen at det altså ikke er normalt at gå med sådan nogen kræ jeg går med. Ellers får man af vide at 'Min hund gør jo ikke noget'..

Men det jo ikke kun fordi jeg går med min ilder jeg ønsker folk skal holde styr på deres hund, jeg vil også gerne have det når jeg går med min hund. 
Jeg har oplevet at min tidligere hund blev angrebet, og det gør mig altså bare en smule paranoid, og så er det jo ikke alle som forstår min hunds sære opførsel..
-Men dette vil jeg skrive om i et andet indlæg, som omhandler 'Hold afstand, Tak!' kampagne.


Hvordan har I det med sådan nogen folk som enten går med for lang line på deres hund, eller helt uden :)?

9 kommentarer:

  1. Har set i Rosengårdscenteret at folk tager deres hunde med derind, selv om der er et billede ved alle indgange af en hund med et kryds over. Dette betyder også, kære hundeejere, at hunden ikke må være inde i centeret selv om I løfter den.

    Vi har en beboer herude i Parken som gudhjælpemig har brokket sig til mig engang over, at hun ikke måtte have sin hund med ind på en tankstation, for "den var jo oppe i mine arme, og der var ingen andre derinde." Tankpasseren havde endda forklaret hende, at hvis fødevarestyrelsen dukker op i det øjeblik, bliver tanken lukket, da de sælger hotdogs, og der kan jo komme hundehår i. Hun havde plaget så meget, at den stakkels tankpasser til sidst havde givet op og sagt ja - sikkert bare for at slippe for hende, men det forstod hun ikke selv i sin historie. Det var jo tankpasseren, der var noget galt med. *suk*

    Flexliner er godt på åbne marker f.eks. Har man en hund, man ikke kan kalde til sig, kan hunden løbe og lege lidt på den måde. I områder med mange mennesker, så låser man fandeme den snor, så den har en normal længde som alle andre hundesnore. Jeg havde selv en flexline til Anubis, og han har ALDRIG fået lov til at løbe rundt nede i byen, som du har beskrevet i dette blogindlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh folk >.<'!!

      Jeg er bare så sur over folk der ikke forstår det..
      Jeg har 1 gang løbet igennem et center med en ilder under jakken, af ren dovenskab over jeg ikke gad tage trapperne.. Og jeg havde dårlig samvittighed i tre dage!

      Slet
  2. Jeg tænker lige tilbage på vores samtale - og hvor er det her da bare et godt indlæg! .. Jeg koger indeni bare ved at tænke på, at folk virkelig er respektløse, når det kommer til at gå tur med deres dyr.

    Det minder mig om, har du set det der 'hold afstand, tak'? Jeg overvejer i hvert fald at komme en gul sløjfe på alle mine dyrs seler! Og så håber jeg folk fatter hvad det betyder!

    Christina / frkstubba.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også så sur over det, og der mange ting som gør mig 'harm' når det gælder folk og deres dyr, desværre ofte hunde..

      Jeg har et par gange læst om hold afstand, tak, og er i gang med at støbe et indlæg sammen om det.

      Det med sløjfen på snoren er noget jeg skal have gjort :)

      Slet
  3. Det har jeg faktisk aldrig oplevet.
    Altså at folks hunde kommer hen til en pga. lang line.
    Når vi ser andre mennesker eller andre mennesker med hunde, får vi vores hund i kort line, og hvis hundene ser ud til at ville snakke med hinanden, får det som regel lov til det(:
    Men jeg tager heller ikke min hund med i gågaden, så kan ikke sige, om jeg ville støde på det der.

    www.dyreglad-pige.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Du en af de heldige :)!

      Jeg holder også min hund i snor når jeg møder folk, også fordi jeg ved min hund kan reagere anderledes overfor hunde. (vil jeg egentlig lave et indlæg om, altså hans opførsel)

      Men synes det ofte sker i gågaden, typisk nok. Og ved ikke hvorfor.

      Slet
  4. Jeg er vild med din blog! Så du har fået dig en ny følger. ;)

    http://ligemineord.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, er glad for at høre nogen er vild med min blog, det gør det hele lidt sjovere :D.

      Slet
  5. Jeg bliver så GAL når folk ikke har deres hunde i snor. Jeg går tit tur med mine ildere i skoven og ved stranden, da begge dele ligger forholdsvis tæt på hvor jeg bor, men jeg er flere gange blevet overrasket af hunde der har kommet flyvende hen til mig og mine stakkels dyr, hvor der så går længe før man kan se ejeren dukke op, og ligeså stille lunte hen og fjerne sin hund. Det er bare ikke i orden! Der er altså folk der har skræk for hunde, og bliver frygtelig bange hvis bare den mindste hund nærmer sig. Forstår ikke hvordan det kan være så svært at have sin hund i snor, på steder hvor der er andre mennesker og dyr - og biler for den sags skyld. Hvis man derimod har styr på sin hund, som du også skriver, så er det jo en helt anden sag .. For så er det som om hunden har en mental snor på, og ikke bevæger sig længere væk end ejeren kan nå at få fat på den .. Puha, jeg kan mærke hvordan jeg bliver sur af at skrive om det, for folk er sgu respektløse somme tider! - Men fedt emne du har taget op, og jeg er glad for at vi har sammen mening om tingene :-)
    Jeg har faktisk før skrevet om en af mine møder med en hund, hvor det var ved at gå galt... (http://www.colors-ofmylife.blogspot.dk/2012/04/horrifying-walk-on-beach.html)

    Og så ser Buddha forresten ualmindeligt lækker ud <3 - og tak fo muligheden for lige at rase lidt ud, over uansvarlige hundeejere, hehe.

    - Anja / colors-ofmylife.blogspot.dk

    SvarSlet